Saturday, October 31, 2009

Meeting with Mr Mc Glade Head of the Muslim National School المدير مقليد مدير المدرسة الاسلامية كلونسكي يتحدث

Mr. Mc Glade


Head of the Muslim National School for 20 years



I had a good meeting with Mr. Mc Glade , and he spoke of the following points in response to my visit to the Muslim National School at Clonskeagh:





With regard to the level tests viz, Sigma T and Micra T standard levels, many of the children in our school done bad because of :


  • The children came from an ethnic back ground and need not to be expected to pass these levels. There should be a lower level of these Sigma T and Micra T standard levels which will suit children coming from a non English speaking back grounds.


  • Parents not supporting child at home: the parents are not making sure the children were doing their home work at home and practicing their English and Maths. Most of the parents would sign the H/W Diary without checking the homework.


  • Long holidays: Usually children are pulled out off the school, and taken to do other examinations eg Libyan, Quranic or go to their country for long holiday, and this usually happens around May/ June or just before that, where most schools are doing their English and Mathe's exams.


  • A child has been taken to a 7 am school then comes to the Muslim National school around 9 am, then he would attend the Quranic School in the evening, this child is not going to be able to do well, because of too much work and no time to digest the material given and to relax.


  • I am a non Muslim, many parents think that I should not be a headmaster of the Muslim National School.


  • Quran is open to different interpretations when someone says something is Haram many others can oppose it, and no one opinion is taken, and it is difficult to follow one rule eg with regard to Music instruments for instance according to the Irish syllabus. Althougth we try to follow the main stream Islam and not the extreme Muslims.


  • Some children disrespectful of the school because of their parents were telling them bad things about the school.


  • Our future plan is to expand the school, and the Department of Education has already given us the go ahead. the Surveyor have been in, and the department of Education will be building the new extension on a new land beside us. we have already been approaching the Macktoom foundation to help us buying the house beside us to convert it into Class rooms, but have not agreed because of the owners of the house asking for too much money, we are still trying.


  • Very disappointed to hear some of the Muslims went on air to speak against their own Muslim National School, and to discuss such a matter in the radio and Newspapers, and not discuss it in parents meetings in the school. We sent the Whole School Evaluation Report to Rte Radio and the Newspapers to let them know that the school has been inspected by the Department of Education.








لقد تحدث لي المدير مقليد عن مشاكل تواجه المدرسة وان الاباء والامهات قلقين عن نتائج ابنائهم وقال: بالنسبة لاختبارات السنة تعتبر محصلة النجاح ضعيفة جد,ا وهناك اسباب لهذا المستوى المتدني, فقد تحدثت الى الوزير وافهمت المسؤولين بانه لا يتوقع من تلميذ ابوه وامه يتحدثان لغة اخرى غير الانجليزية, ثم هو او هي تاتي بنتيجة مثل الايرلندي الذي يتحدث الانجليزية بطلاقة وامه وابوه يحدثانه بها.

الوالدان لا يعرفان اللغة الانجليزية فليس لهما القدرة على تعليم اولادهما بالانجليزية. فهما لا يتابعان اولادهما في الواجبات البيتية, وقد يوقعون المفكرة اليومية للتلاميذ بدون ان يحلوا الواجب البيتي كما يجب, وبهذا يكون التلميذ مستواه متدني. وكثير ما يتفرج الاولاد في البيت على الجزيرة للاطفال, وبهذا ليس لهم محاورة بالانجليزي الا في المدرسة اليوم الثاني.
كثير من الاطفال ياخذهم والديهم للدراسة البيتية للدراسة للامتحانات الليبية او القرانية او يذهبون الى بلادهم في عطلة طويلة قبل ان يمتحن الطالب في نهاية السنة. وكثير ما يحدث هذا في مايو او يونيو في حين ان الاطفال يجب ان يدرسوا للامتحانات الدراسة الايرلندية.


عمل التلميذ اليومي هو ان والديه يضعانه في مدرسة قرانية الساعة 7 صباحا ثم ياتي الى المدرسة الاسلامية التاسعة ثم يذهب الى مدرسة قرانية بعد الدوام فليس للتلميذ متنفس من الوقت ليهضم ما تعلمه في المدرسة وليس له وقت للعلب.
انا لست مسلما وكثيرا من والدين التلاميذ يرون اني لا يجب ان اكون مديرا للمدرسة
القران مفتوح لكثير من الاراء والاجتهادات, ولهذا ليس هناك راي واحد يمكن اتباعه ففي موضوع الموسيقى هو منهج مقرر من قبل الوزارة ولكننا لا نعمل الا بعض الاناشيد الاسلامية والضرب على الدفوف. وبعض المتشددين يرون ان الطبول محرمة.ولكننا نتبع الاسلام الوسطي ولا نابه بالمتشددين.
بعض التلاميذ لا يحترمون المدرسة وذلك لان والديهم قد تحدثوا عن المدرسة بحديث سئ .
مخططنا المستقبلي هو ان نوسع المدرسة وقد وافقت وزارة التعليم وبعثت لجنة مساحين لاجل هذا والان نحن بصدد الموافقة على بداية البناء في الارض المجاورة . وقد اتصلنا بمؤسسة ام مكتوم الخيرية لشراء البيت المجاور لنا ولكن
قالوا بانهم طلبوا اموالا كثيرة ولا زلنا بصدد التفاوض معهم. نرجو ان يبدأ ببناء فصول جديدة قريبا.


لقد ساءنا ما سمعنا ان بعض الاباء ذهبوا الى الراديو وطعنوا في المدرسة الاسلامية في حين ان هذا مشين لكل المسملين حيث انهم فضحوا بانفسهم ولم يناقشوا الامر في المدرسة مع مجلس الاباء مثلا.

كتب التقرير بشير













Friday, October 30, 2009

Whole School Evaluation Report تقرير وزارة التعليم الايرلندية لتقييم مدرسة كلونسكي

This report was done by the Department of Education four years ago for the evaluation of the Muslim National School.
In which the school was passed and given the go ahead.